Saturday, October 2, 2010

Sigaretten en zusjes

Mijn zusje rookt. Net zoals ik. Alleen ik begon op mijn 14e en zij op haar 12e. Terwijl ze nu zelf 14 is. Mijn moeder had een pakje sigaretten gekocht, zodat het net leek alsof zij rookte. Alleen maar om mijn zusje in de val te lokken. Dat ze zou vertellen dat ze rookte. Iedereen wist het al natuurlijk. Raar genoeg kwamen ze er bij mij pas na een jaar achter, heel naïef allemaal.

Het leuke is alleen.. Mijn zusje werkt niet. Ja, af en toe bij mijn vader, met schoonmaken, maar daar blijft het wel bij. Ze heeft ook geen geld om sigaretten te kopen. Nu zijn mijn ouders zo slim geweest om een deal te maken: als zij in huis schoonmaakt en elke week klusjes doet, dan krijgt ze een pakje sigaretten. Maar mijn zusje, dat is zo'n popi jopie geval. Deelt graag uit en rookt veel. Haar vriendinnen nemen dan ook graag haar sigaretten aan, ze krijgt alleen nooit iets terug. Dus wat gebeurt er dan. Ze gaat van mij en mijn moeder stelen (oohja, dat had ik er nog niet bij verteld, zodra mijn ma wist dat mijn zusje ook rookte, is ze zelf ook begonnen. Heel snugger en slim ja). Normaal vind ik dat niet erg als ze er 1 of 2 uithaalt. Maar wat ze me vandaag flikte. Gewoon verdomme een heel pakje. Een heel pakje van 23 sigaretten van 5,30. En dan nog heilig beweren dat ze niet mijn pakje had gepakt, maar haar eigen.
Hoe haaaalt ze het in dr hoofd?!

Goed, ik heb zo'n idee dat het een tik is. Het blijft namelijk niet alleen bij sigaretten, maar ook kleding wordt er gestolen en make-up. Ik denk dat vele van jullie, behalve de jongens (ik weet toevallig dat ik ook mannelijke lezers heb), dat probleem ook wel kennen. En het maakt dan niet uit wat je zegt, het dringt toch niet door. Pas als je ze even flink onder handen heb genomen, dan luisteren ze een week. Daarna is het weer over en gaan ze weer verder.

Maar ach.. volgens mij heb je daar zusjes voor. Je blijft hoe dan ook van ze houden.

3 comments:

  1. Het spijt me zeer en ik wil je ouders hier ook echt niet mee beledigen ofzo, maar als die jouw zusje laten werken en haar vervolgens belonen met een pakje sigaretten zijn ze volgens mij toch écht fout bezig...

    ReplyDelete
  2. Ach, ieder zo zijn eigen mening ;) Er zijn genoeg ouders die dat doen hoor. Veel meiden krijgen ook gewoon sigaretten van hun ouders. Dat doen mijn ouders niet, die laten haar er eerst voor werken. Ik vind het prima zo

    ReplyDelete
  3. Must agree with Marielle..

    Anderen krijgen geld voor klusjes in huis, maar als de ouders weten dat dat geld toch naar sigaretten gaan, kunnen ze toch net zo goed een pakje geven? Het enige verschil is dat het hier eerlijker gaat, anderen roken stiekem met het geld dat ze voor klusjes krijgen en deze ouders zijn slim genoeg om het vertrouwen van hun kinderen te winnen en weten wie er rookt.

    ReplyDelete